aangesloten-luidspreker

Stemzoeken en aangesloten luidsprekers

recherches-vocalesSiri, Alexa of OK Google… het is onmogelijk om niet te hebben gehoord over deze nieuwe innovatieve technologieën die stemassistenten zijn. In het kielzog hiervan heeft de GAFA aangesloten luidsprekers gemaakt: Amazonegebied Echo, Google Home of Apple HomePod. Deze spraakgestuurde gekoppelde objecten zullen ongetwijfeld de plaats innemen van de standaard en klassieke zoekmachines. We bevinden ons hier in het tijdperk van de kunstmatige intelligentie. Dat is alles! Maar wat zit er achter Siri’s of Alexa’s stemmen? Hoe werken ze en vooral, waar worden ze echt voor gebruikt? En ten slotte, wie zijn de consumenten? Focus op dit wonder van technologie en de evolutie ervan.

 

 

Wat is een spraakgestuurde dienst?

Aangesloten luidsprekers zijn vaak objecten ter grootte van een klein blikje met een aantrekkelijk design. Hun stemmen zijn eerder geïntegreerd in uw computer of smartphone. Dankzij luidsprekers komen deze kunstmatige maar intelligente « stemmen » nu onze huizen binnen om onze levensstijl te revolutioneren. Terwijl de belofte van kunstmatige intelligentie nog in de kinderschoenen staat, belooft deze buitengewone technologische doorbraak de manier waarop we leven te veranderen. Om precies te zijn, deze diensten voor stemondersteuning maken het mogelijk om, alleen al door het geluid van uw stem en de activering van de Wi-fi, zoektaken uit te voeren via een zoekmachine, of om onze « basisafstandsbedieningen » te maken zoals :

TV-afstandsbedieningen,
schakelaars en andere thermostaten,
de alarmtimers,
weerstations
notitieblokken en andere Post-it notities,
dagboeken,
radio’s

U kunt deze bijna persoonlijke assistent ook vragen om meer diepgaand onderzoek te doen zonder zelfs maar uw computer aan te raken: zoeken naar adressen, direct bestellen op e-shops, zoeken naar een definitie, rekeningen betalen of bankrekeningen raadplegen… Bijna alles is mogelijk! Het kan zelfs met jou en je vrienden spelen. 
Voortaan worden deze alledaagse vragen alleen nog geactiveerd door het geluid van de stem van de eigenaar van de stemassistent, zolang hij eenvoudige woordenschat gebruikt, dankzij de microfoons die in deze mini-luidspreker of in uw PC of Smartphone zijn geplaatst.
Ontdek zonder verder uitstel deze veelzijdige operatoren: Siri van Apple, Cortana van Microsoft Windows 10, Alexa van Amazon of Ok Google van Google… kortom, omring uzelf en laat u bedienen!

Technologische evolutie

We hebben het hier over kunstmatige intelligentie, maar het gaat snel! Zelfs te snel voor sommige mensen! Hier, in een paar belangrijke data, zijn de mijlpalen in deze nieuwe opkomst van de huidige technologie.
Het begon allemaal in 1961 toen IBM, een grote groep die over de hele wereld werd erkend, zijn IBM Shoebox oprichtte, die het geluid van een stem en niet minder dan 16 woorden herkent! Een voorbeeldige doorbraak op dat moment. Dan volgt alles vanaf die datum: van 1972 tot 1990 hebben groepen en merken als Harpy, Texas Instruments, Dragon Dictate of opnieuw IBM steeds meer stemherkenning geïnnoveerd en geïmplementeerd in hun machines en software, waardoor deze razendsnelle opkomst van de moderne technologie tot een crescendo is uitgegroeid.
Van 1995 tot het einde van de jaren 2000 werd spraakherkenning met steeds meer woorden verworven op PC’s en viel onze steeds veeleisender en performanter wordende smartphones binnen.
Vanaf 2011 verschijnen er dan eindelijk zelfstandige stemassistenten die vandaag bij ons komen wonen om ons leven te vergemakkelijken!

Maar hoe ver zal deze geavanceerde technologie ons brengen?

Assistent stemassistenten: wat de geïnformeerde consument echt met hem doet, waar, wanneer en hoe!

Stemassistenten of persoonlijke assistenten worden steeds meer gebruikt en zijn voor sommige machines een echte allrounder. En dat past bij veel mensen. Maar wat doen ze met hen? Gewoon om een restaurant, een sportschool of voor thuis te vinden… alles is mogelijk!

Waar gebruiken ze die? Enkele cijfers

Via onze smartphones zijn deze assistenten overal aanwezig en kunnen ze te allen tijde worden gebruikt.
Het is vandaag de dag bewezen dat 52,8% van de consumenten stemassistenten gebruikt tijdens het rijden, om het gebruik van hun handen te vermijden, of 21,3% gebruikt ze tijdens andere activiteiten, of niet minder dan 7,5% gebruikt ze tijdens het tv-kijken of werken.

Wat bewijst dit? Gewoon dat je met een stemassistent verschillende dingen tegelijk kunt doen! Uw leven zal des te gemakkelijker zijn!

Wie zijn deze consumenten?

De meest geïnformeerde consumenten zijn ongetwijfeld de jongere generaties, die veel meer worden beïnvloed door deze nieuwe technologieën. Er is echter een geleidelijke opkomst van de 30-40-jarigen en vandaag de dag zijn er ook meer dan 9,9% van de babyboomers, d.w.z. de oudere generatie die gebruik maakt van deze stemassistenten. Een doorbraak die dus een breed en precies panel tegelijk beïnvloedt!

Hoe zit het met de populariteit van deze apparaten?

Uitstekend! We kunnen vandaag de dag, na het verzamelen van verschillende meningen van consumenten, zeggen dat meer dan 65 procent van hen niet meer zonder deze kleine apparaten kan. Om over na te denken!

Hoe zit het met de toekomst?

De toekomst zal in die zin waarschijnlijk explosief zijn. In de VS laten de statistieken duidelijk een stijging van 13% zien en een evolutie van deze kleine persoonlijke stemassistenten tegen 2020, en er worden niet minder dan 21,4 miljoen consumenten verwacht binnen twee jaar.

Dat is vooruitgang, nietwaar?

In een notendop…

Of u nu een consument bent of niet, deze kleine apparaten zijn booming en zouden binnenkort uw huizen en smartphones moeten overspoelen. Of het nu gaat om een technologische doorbraak of om een manier om andere webreuzen in te halen, Silicon Valley rekent nu op deze technologische vooruitgang en dapperheid om nog meer mensen te bereiken. Dus je gaat kraken?